Tässä joitain esimerkkejä siitä, miten lukivaikeus voi näyttäytyä. Tuntuvatko jotkin asiat tutuilta?
Lukeminen, luetun ymmärtäminen ja äänteet
- Lukeminen hidasta
- Ääneen lukeminen on ikävää
- Lukiessa rivit ”hyppivät silmissä” ja rivillä on vaikea pysyä
- Luetusta tekstistä ”ei jää mitään päähän”
- Kirjaimet sekoittuvat lukiessa, kaksoiskonsonantit ja pitkä/lyhyt vokaali vaikeita
- Jotkut sanat ääntyvät väärin, sillä korva ei erota äännettä: Luxemburg/Luxenburg
- Riimien ja sanaväännösten hahmottaminen vaikeaa
- Nopea väsyminen: päänsärkyä tai silmien särkyä lukiessa
Kirjoittaminen
- Kirjoitusvirheet yleisiä
- Tekstin tuottaminen työlästä ja/tai hidasta
- Kirjaimet sekoittuvat, niitä puuttuu tai ne vaihtavat paikkaa, esim. b ja d, p ja b, nk ja ng
- Kaksoiskonsonantit ovat vaikeita: k vai kk, p vai pp
- Pitkän ja lyhyen vokaalin eroittaminen vaikeaa: a vai aa
- Käsiala vaikeasti luettavaa
- Käsin kirjoittaminen voi olla hankalaa
Matematiikka ja numerot
- Matematiikka on hankalaa
- Numerot vaihtavat paikkaa: 59 vai 95
- Yhteen-ja vähennyslaskuissa lukujen oikea järjestys saattaa vaihtua
- Kertotaulu tai matematiikan kaavat eivät välttämättä automatisoidu, silti osaa laskea
- Numerosarjojen hahmottaminen hankalaa
- Puhelinnumeroiden kirjoittaminen hankalaa: numeroiden paikka saattaa vaihtua
Kielet
- Vieraat kielet vaikeita: ”ei kielipäätä”.
Ulkoaopeteltavat asiat
- Ulkoaopeteltavat asiat hankalia
- Aakkosjärjestyksen ulkoamuistaminen voi olla hankalaa
Suunnat, aika
- Oikea/vasen ja itä/länsi sekoittuvat
- Karttaa voi olla vaikea käyttää
- Vaikeutta pysyä aikatauluissa
- Vaikeutta oppia tunnistamaan kellotaulusta kellonaikoja
Keskittyminen
- Keskittyminen häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä (ääni, valo, liike jne)
- Hitaus tai hätäisyys
Motoriikka
- Lukivaikeuteen voi liittyä motorista kömpelyyttä
- Vaikeudet ristikkäisliikkeissä: vasen käsi koskettaa oikeaa polvea
- Käden hienomotoriikassa voi olla vaikeutta, joka näkyy kirjoittamisessa
- Käden ja silmän yhteistyössä voi olla vaikeutta, joka näkyy kirjoittamisessa
Yleisesti
- Tarve lisäaikaan: moni lukivaikeuksinen tarvitsee hieman lisäaikaa
- Erilainen tapa käsitellä tietoa
Huom!
Lukivaikeus ei tarkoita…
• Laiskuutta
• Tyhmyyttä
• Älyllistä hitautta, vaikka onkin tarve lisäaikaan kirjoittamisessa, lukemisessa tai muussa asiassa
• Kyvyttömyyttä oppia
Oppimisen pulmat eivät näyttäydy vain koulussa
Jos lukeminen on hidasta tai kirjoittaminen työlästä, asia toki näkyy myös työelämässä ja kaikessa arjessa yleensä. Katso alta esimerkkejä.
Arki yleensä:
- Lomakkeiden täyttäminen hankalaa: veroilmoitukset, KELA:n paperit, TE-toimiston paperit, hotellin saapumiskortit, Itellan kaavakkeet…
- Asiointi vain netin kautta hankalaa monelle: nettikalenterit, tietokannat, nettilomakkeet, koulujen Wilma-systeemit
- Pitkät viitenumerot laskuissa ja laskujen maksaminen, mikäli viitenumero on jatkuvasti väärin
- Päivämäärien sotkeutuminen tapaamisissa
- Mittojen sotkeutuminen ruokaa laittaessa tai leipoessa:
dl, ml, cl, l - Tekstiviestit, sähköpostit ja chattäily: kirjoitusvirheiden pelko
Harrasteet:
- Vaikeudet nuottien lukemissa musiikkiharrastuksessa
- Oikea-vasen-hankaluus voi näkyä tanssitunneilla ja urheiluharrastuksissa
Autokoulu
- Autokoulun kirjalliset kokeet
- Oikea-vasen-hankaluus näkyy ajotunnilla
Armeija
- Oikea-vasen-hankaluus näkyy armeijassa
- Ulkoaopeteltavat asiat
Rippikoulu
- Ulkoaopeteltavat asiat voivat olla hankalia